cover
Contact Name
Livana PH
Contact Email
jurkep.jiwa@gmail.com
Phone
+6289667888978
Journal Mail Official
jurkep.jiwa@gmail.com
Editorial Address
Faculty of Nursing and Health Sciences | University of Muhammadiyah Semarang Jl. Kedungmundu Raya No. 18 Semarang Gedung NRC University of Muhammadiyah Semarang
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia
ISSN : 23382090     EISSN : 26558106     DOI : 10.26714/jkj
Core Subject : Health, Education,
Jurnal Keperawatan Jiwa publishes articles in the scope of mental nursing broadly but is limited, especially in the field of mental nursing in healthy groups, risks, and disorders. Articles must be the result of research, case studies, results of literature studies, scientific concepts, knowledge and technology that are innovative and renewed within the scope of mental nursing science both on a national and international scale.
Articles 15 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 3 (2019): November 2019" : 15 Documents clear
Psikoterapi Individu sebagai Mediasi Ansietas pada Kegawatan Kasus Psikososial Pasien Acute Coronary Syndrome Agustin, Ike Mardiati; Sumarsih, Tri; Nugroho, Irmawan
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (75.593 KB) | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.311-316

Abstract

Acute Coronary Syndrom atau ACS merupakan salah satu penyakit kardiovaskuler, Prognosis fisiologis dari penyakit ACS ini dipengaruhi faktor psikososial diantaranya kecemasan. Proses perawatan di ruang rawat intensif berdampak pada kedinamisan kondisi sakit pasien, sehingga dibutuhkan suatu bentuk psikoterapi yang dapat mengatasi kegawatan psikososial untuk menjaga stabilitas tanda-tanda klinis pasien. Data primer yang diperoleh dari Rumah Sakit Muhammadiyah Se-Kabupaten Kebumen menunjukan dalam waktu 1 bulan terakhir sebanyak  50 pasien ACS mengalami ansietas. Penelitian ini bertujuan penelitian untuk Mengetahui tingkat ansietas pasien ACS sebelum dan sesudah diberikan psikoterapi individu di RS Muhammadiyah Se-Kabupaten Kebumen. Metode penelitian ini menggunakan quasi experimental designs dengan pendekatan pre and post test without control group, sampel yang digunakan sebanyak 20 responden pasien ACS menggunakan teknik simple random sampling, Analisa data menggunakan uji t-test, Instrumen pengukuran ansietas menggunakan HADS. Hasil penelitian menunjukan tingkat ansietas pasien sebelum diberikan psikoterapi individu  mengalami tingkat ansietas berat , setelah diberikan psikoterapi individu pasien mengalami tingkat ansietas normal, ini berarti ada perbedaan tingkat ansietas yang bermakna antara sebelum dan sesudah diberikan psikoterapi individu dengan nilai P value 0,000 (Pvalue ≤ 0,05). Kata kunci: acute coronary syndrom, psikoterapi individu, ansietas INDIVIDUAL PSYCHOTHERAPY AS ANXIETY MEDIATION IN PSYCHOSOCIAL EMERGENCY CASE  IN ACUTE CORONARY SYNDROME ABSTRACTAcute Coronary Syndrome or ACS is a cardiovascular disease. The physiological prognosis of ACS is influenced by psychosocial factors including anxiety. The process of treatment on ACS patients in the intensive care unit has several impacts on the dynamic condition of the patient's illness, therefore the kind of psychotherapy is needed to overcome psychosocial emergency case to maintain the stability of the patient's clinical signs. Primary data obtained from Muhammadiyah Hospitals in Kebumen Regency showed that in the last 1 month as many as 50 ACS patients experienced an anxiety. This study aimed to determine the level of anxiety of ACS patients before and after individual psychotherapy given at Muhammadiyah Hospital in Kebumen Regency. This research method used quasi experimental designs with pre and post-test approach without control group, the sample of this study was 20 respondents of ACS patients using simple random sampling technique, data analysis used t-test, Instrument for Anxiety Used HADS. The results showed the anxiety level of patients before giving individual psychotherapy experienced high anxiety levels, meanwhile patients experienced normal anxiety levels after giving individual psychotherapy. It means, there was significant differences on anxiety level between before and after being given individual psychotherapy with p-value 0,000.  Keywords: acute coronary syndrome, individual psychotherapy, anxiety
Bullying di Sekolah : Kurangnya Empati Pelaku Bullying dan Pencegahan Rahayu, Bety Agustina; Permana, Iman
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.237-246

Abstract

Penelitian terkait kasus bullying pada anak usia sekolah dasar masih terbatas. Tujuan dilakukan penelitian ini untuk menganalisis faktor-faktor perilaku bullying di Sekolah Dasar Negeri Pungkuran Pleret Bantul. Penelitian ini menggunakan desain studi kasus. Teknik total sampling dipilih dalam penelitian ini. Responden adalah 102 siswa dan seorang kepala sekolah.Wawancara penelitian dilakukan pada 10 partisipan siswa yang diambil dengan purposive sampling.Instrument yang digunakan termasuk kuesioner kebiasaan siswa di sekolah, pedoman wawancara, telepon dan lembar observasi. Tingkat perilaku bullying mayoritas dalam kategori bullying sedang dilakukan 62,31% siswa laki-laki . Jenis bullying verbal kategori sedang banyak ditemukan pada 42,16% siswa laki-laki. Sebanyak 39,22% siswa laki-laki cenderung melakukan bullying  fisik tingkat rendah. Bullying relasional kategori sedang dilakukan oleh 48,04 % siswa laki-laki. Bullying yang terjadi disekolah terjadi karena kurangnya empati pelaku bullying dan pencegahan yang dilakukan oleh sekolah. Pemicu bullying dikalangan siswa adalah ketidakpedulian. Ketidaktersediaan standar operasional prosedur dan guru konseling menjadi faktor rantai bullying yang berkelanjutan. Kata kunci: perilaku, bullying; sekolah dasar LACK OF BULLIES EMPATHY AND PREVENTIONAT SCHOOL ABSTRACTResearch related cases of bullying in elementary school-age children has limited. The purpose of this study was to analyze the factors of bullying behavior at Pungkuran Pleret Public Elementary School in Bantul. This study uses a case study design. We applied a total sampling technique. All respondents were 102 students and a principal. We also conducted interviews with ten students obtained by purposive sampling. The instruments used included questionnaires for student habits at school, interview guidelines, telephones and observation sheets. The level of bullying behaviour in the majority in the category of bullying is being done by 62.31% male students. The type of verbal bullying category is mostly found in 42.16% male students. Almost 39.22% of male students are likely to conduct low physical bullying, and most relational bullying found are done by 48,04 % these male students. Bullying that occurs in schools occurs because of a lack of empathy perpetrators of bullying and prevention carried out by the school. The trigger for bullying among students is indifference. Moreover, the unavailability of standard operational procedures and counselling teachers are found becoming the factors in the continued chain of bullying.  Keywords: behavior, bullying, elementary school
Penerapan Assertiveness Training dan Terapi Kelompok Suportif Menggunakan Teori Stres Adaptasi Stuart dan Teori Adaptasi Roy Winahayu, Neng Esti; Hamid, Achir Yani S.; Daulima, Novy Helena Catharina
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (266.605 KB) | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.275-280

Abstract

Perilaku kekerasan merupakan perilaku atau tindakan seseorang ketika tidak mampu mengatasi stressor yang dialaminya, ditunjukkan dengan perilaku aktual berupa kekerasan baik pada diri sendiri, orang lain, maupun lingkungan baik secara verbal maupun non verbal (Stuart, 2013). Tujuan penulisan karya ilmiah akhir ini adalah menggambarkan penerapan assertiveness training dan terapi kelompok suportif menggunakan Teori Stres Adaptasi Stuart dan Adaptasi Roy pada klien resiko perilaku kekerasan di Rumah Sakit Marzoeki Mahdi Bogor. Intervensi keperawatan yang dilakukan adalah assertiveness training pada 6 klien dan kombinasi terapi assertiveness  training dan terapi kelompok suportif pada 12 orang klien. Pelaksanaan assertiveness training dan terapi kelompok suportif dapat menurunkan tanda dan gejala perilaku kekerasan pada aspek kogitif, afektif, fisiologis, perilaku, dan sosial serta meningkatkan kemampuan adaptif dalam menghadapi peristiwa yang menimbulkan perilaku kekerasan. Kata kunci: risiko perilaku kekerasan, assertiveness training, terapi kelompok suportif, teori stres adaptasi stuart, adaptasi roy APPLICATION OF ASSERTIVENESS TRAINING AND SUPPORTIVE GROUP THERAPY USING THEORY OF STRESS ADAPTATION STUART AND THEORY OF ROY ADAPTATION APPROACH ABSTRACTViolent behavior occurs when a person is not capable of responding to stressors.  This behavior can be manifested by hurting oneself, others, or environment verbally or non verbally (Stuart, 2013). The purpose of this scientific paper was to report the application of assertiveness training and supportive group therapy utilizing the Stuart’s Stress-Adaptation Theory and Roy’s Adaptation Theory towards the clients with potential risk violent behavior who were hospitalized at  Marzoeki Mahdi Hospital in Bogor. Assertiveness training was conducted to six clients and combination of assertiveness training and supportive group therapy to twelve clients. The result of assertiveness training and supportive group therapy depicted that there were decreased signs and symptoms of violent behaviors at all aspects of cognitive, affective, physiological, behavior, and social as well as improvement of ability of clients to be more adaptive in responding to the any stressful situation that can stimuli violent behaviors.  It is recommended that assertiveness training and supportive group therapy can be used as a standard of mental health-psychiatric nursing specialized therapy.   Keywords: violent risk behavior, assertiveness training, supportive group therapy, stuart’s stress-adaptation theory and roy’s adaptation theory
Highly Sensitive Person dan Dampaknya terhadap Kesehatan Mental Jovanka Ris Natalia; Joshualdi Bernathsius
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.317-322

Abstract

Highly Sensitive Person atau HSP adalah sifat yang diasosiasikan dengan sensitivitas dan responsitivitas yang lebih tinggi terhadap stimulus dari internal maupun eksternal, lingkungan maupun sosial. Sifat ini dimiliki oleh 20% populasi manusia dan diturunkan secara gentik. Faktor yang berperan dalam terjadinya HSP diketahui adalah genetik dan lingkungan. Aktivitas otak pada HSP lebih tinggi daripada non-HSP hal ini akan menyebabkan overstimulasi pada otak sehingga pada HSP membutuhkan periode istirahat, dan overstimulasi ini seringkali diikuti oleh ketidakmampuan mengontrol emosi sehingga menyebabkan HSP lebih mudah mengalami gangguan kesehatan mental diantaranya adalah depresi, ansietas, dan stress. Tujuan dari artikel literature review ini adalah untuk mengenal tentang HSP, apa perbedaan HSP dengan non-HSP, bagaimana cara mengetahui individu dengan HSP, dan pengaruh HSP terhadap kesehatan mental. Metode yang digunakan dalam artikel ini adalah penelusuran artikel melalui database NCBI dan Google Scholar, lalu artikel dipilih dengan meninjau judul dan abstrak artikel. Tahun penerbitan sumber pustaka adalah dari tahun 2011 sampai 2019. Hasil dari berbagai artikel yang dicantumkan dalam artikel ini untuk menunjukkan adanya hubungan antara HSP dengan gangguan kesehatan mental seperti depresi, ansietas, dan stres. Kata kunci : highly sensitive person, depresi, ansietas, stres HIGHLY SENSITIVE PERSON AND ITS EFFECT ON MENTAL HEALTH ABSTRACTHighly Sensitive Person or HSP is a trait associated with higher sensitivity and responsiveness to internal and external stimuli, environmental and social. This trait found in 20% of human population and genetically inherited. Factors that play a role in the occurrence of  HSP are known to be genetic and environmental. Brain activity in HSP is higher than non-HSP, this will cause overstimulation of the brain so the HSP requires resting period, and this overstimulation often followed by inability to control emotion that cause HSP more vulnerable to mental health problem such as depression, anxiety, and stress. The purpose of this literature review article is to get to know about HSP, the difference between HSP and non-HSP, how to know the individuals with HSP, and HSPs effects on mental health. The method used in this article uses a review of articles from NCBI and Google Scholar databases, then the article are selected by reviewing the article titles and abstracts. The year of publication of these articles are from 2011 to 2019. The results of various articles included in this article are to show the correlations between HSP and mental health disorders such as depression, anxiety, and stress. Keywords : highly sensitive person, depression, anxiety, stress
Intervensi Keperawatan pada Orangtua BBLR dalam Upaya Mengatasi Ansietas Orangtua melalui Pemberdayaan Orang Tua Qurrotul Aeni; Novi Indrayati; Dwi Haryanti; Istioningsih Istioningsih
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (394.832 KB) | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.247-252

Abstract

Bayi berat lahir rendah  atau BBLR  adalah bayi yang lahir dengan berat badan lahir kurang dari 2.500 gram tanpa memandang masa kehamilan. Kondisi BBLR dan kebutuhan bayi akan perawatan khusus, dapat menimbulkan gangguan psikologis bagi bayi dan orangtua, hal ini terjadi karena secara psikologis orang tua belum siap untuk menghadapi kondisi bayinya. Kelahiran BBLR dan perawatan bayi diruang intensive merupakan kejadian yang tidak diharapkan orangtua dan dapat  menimbulkan kecemasan. Tujuan penelitian ini adalah untuk membuktikan keefektifan intervensi keperawatan dalam mengatasi ansietas orangtua yang memiliki BBLR melalui pemberdayaan orangtua (parent empowerment). Jenis penelitian yang gunakan pada penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan pre post test without control group. Populasi dan sampel dalam penelitian ini adalah semua orangtua yang memiliki bayi BBLR dengan jumlah 40 orangtua dengan  menggunakan teknik total accidental.  Alat ukur penelitian yang digunakan pada penelitian ini untuk mengukur ansietas orangtua dengan kuesioner Depression Anxiety Stress Scale yang terdiri 14 pertanyaan terkait ansietas,  dikembangkan oleh Lovibond pada tahun 1995 dengan dengan hasil uji cronbach alpha 0.9483. Analisis univariat pada penelitian ini menggunakan distribusi frekuensi, sedangkan analisis bivariat menggunakan uji Wilcoxon. Hasil analisis uji statistik didapatkan p value 0,016, hal ini menunjukan bahwa ada perbedaan tingkat ansietas orangtua yang mempunyai BBLR di ruang Perinatologi RS Se-Kabupaten Kendal sebelum dan sesudah pemberdayaan orangtua Kata kunci: ansietas, BBLR, perberdayaan  orangtua NURSING INTERVENTION OF LBW IN EFFORT TO OVERCOME ANXIETY OF PARENTS THROUGH EMPOWERMENT OF PARENTS ABSTRACTLow birth weight babies or LBW are babies born with birth weight less than 2,500 grams regardless of pregnancy. LBW conditions and the baby's need for special care, can cause psychological disorders for babies and parents, this happens because psychologically parents are not ready to deal with the condition of their babies. LBW births and baby care in the intensive room are events that are not expected by parents and can cause anxiety. The purpose of this study is to prove the effectiveness of nursing interventions in overcoming anxiety (anxiety) of parents who have LBW through parent empowerment. This type of research used in this study is a quasi-experimental with pre-post test without control group. The population and sample in this study were all parents who had LBW babies with a total of 40 parents using total accidental sampling techniques. The research measuring instrument used in this study to measure parental anxiety is the DASS (Depression Anxiety Stress Scale) questionnaire consisting of 14 anxiety-related questions developed by Lovibond in 1995 with the results of the Cronbach alpha 0.9483 test. The univariate analysis in this study uses the frequency distribution, while the bivariate analysis uses the Wilcoxon test. The results of the statistical test analysis obtained P value 0.016, this shows that there are differences in the level of anxiety of parents who have LBW in the Perinatology Room of Kendal District Hospital before and after parent empowerment. Keywords: anxiety, low birth weigh, parent empowerment
Pemberdayaan Masyarakat dalam Perkembangan Identitas Diri Remaja Windu Astutik; Budi Anna Keliat; Yossie Susanti Eka Putri
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (354.275 KB) | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.281-292

Abstract

Remaja merupakan periode transisi dari masa anak ke masa dewasa yang ditandai dengan percepatan perkembangan fisik, mental dan emosional.Tujuan penulisan karya ilmiah ini adalah diketahuinya hasil pemberdayaan masyarakat dalam perkembangan identitas diri remaja.Penelitian ini menggunakan metode studi kasus pada 21 remaja yang dibagi menjadi dua kelompok.Kelompok pertama 7 orang diberikan terapi kelompok terapeutik, pendidikan kesehatan dan pemberdayaan kader, kelompok dua sebanyak 14 orang diberikan pendidikan kesehatan pada remaja dan terapi kelompok terapeutik saja. Hasil penelitian menunjukkan aspek perkembangan remaja mengalami peningkatan yang tidak signifikan pada kognitif, bahasa, moral, spiritual, baka dan kreativitas.Peningkatan kemampuan remaja dalam menstimulasi perkembangan dan perkembangan identitas diri lebih tingi pada kelompok yang diberikan pendidikan kesehatan remaja dan keluarga, terapi kelompok terapeutik, dan pemberdayaan kader. Kata kunci: pengembangan identitas diri, pemberdayaan masyarakat, terapi kelompok terapeutik COMMUNITY EMPOWERMENT IN THE ADOLESCENT SELF-IDENTITY DEVELOPMENTS ABSTRACTAdolescence is a period of transition from childhood to adulthood is marked by accelerating the development of physical, mental and emotional. The purpose of the research is to identifying the result of community empowerment in the adolescent identity development model approach Adaptation Stress and Health Promotion Models in the community. The research used case study method on 21 adolescents that divided into two groups. The first group of seven people given the therapeutic group therapy, health education and empowerment cadre, two groups of 14 people are given health education to adolescents and therapeutic group therapy alone. The result is showed the developmental aspects of adolescents has increased significantly in the not cognitive, linguistic, moral, spiritual, immortal and creativity. Improving the ability of adolescents in stimulating the development and identity development dramatically higher in the group given adolescent health education and family therapy therapeutic group, and empowerment cadres.. Keywords: community empowerment, self-identity development, therapeutic group therapy
Kejadian Depresi dan Bunuh Diri pada Penderita Toksoplasmosis Samuel Gunawan Hutajulu; Margaretha Carolina Hutajulu
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (518.5 KB) | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.323-332

Abstract

Infeksi parasit Toxoplasma gondii telah menjangkiti hampir seluruh penduduk di dunia. Gejala toksoplasmosis yang muncul pada individu beresiko seperti bayi, ibu hamil dan penderita imunokompromais ternyata dapat muncul juga pada individu imunokompeten. Ookista yang menimbulkan toksoplasmosis kronis di otak, mampu memengaruhi sistem saraf dan kejiwaan penderitanya. Banyak bukti yang menunjukkan hubungan antara munculnya afek depresi pada individu dengan peningkatan serum anti toksoplasma. Depresi yang berkepanjangan tanpa intervensi tenaga medis, baik terapi farmakologi maupun terapi non-farmakologi memunculkan pikiran bunuh diri pada penderita. Tujuan penelitian ini untuk menguraikan dampak dari penyakit toksoplasmosis yang tidak ditangani sehingga memunculkan berbagai macam gangguan psikiatri khususnya depresi dan bunuh diri. Penelitian ini merupakan hasil dari penelaahan pustaka dengan metode pencarian literatur yang dilakukan di internet dan buku teks berdasarkan pertanyaan mengenai patofisiologi penyakit toksoplasmosis yang terjadi dalam struktur anatomi sistem saraf pusat-perifer dan jalur neurotransmitter sehingga berakibat pada depresi dan ingin bunuh diri. Sumber pustaka terbaru dalam jangka waktu 15 tahun terakhir berjumlah 27 buah. Sebagai kesimpulan didapatkan gangguan keseimbangan neurotransmitter dopamin, serotonin dan glutamat serta perubahan pada kerusakan sel glial, amigdala dan korteks prefrontal yang menyebabkan perubahan suasana hati depresif pada penderita toksoplasmosis kronis. Kata kunci : bunuh diri, depresi, inflamasi, neurotransmiter, toksoplasmosis EVENT OF DEPRESSION AND SUICIDE IN PEOPLE WITH TOXOPLASMOSIS ABSTRACTThe parasitic infection of Toxoplasma gondii has infected almost population in the world. The fact that toxoplasmosis arises in at-risk persons such as infants, pregnant women and immunocompromised patients can also appear in immunocompetent individuals. Oocysts causes’ chronic toxoplasmosis in the brain, can affect the patient’s nervous system and psychiatric. There is a lot of evidence shows the relationship between emergence of depression’s affect in person with an increase of serum anti-toxoplasma. Prolonged depression without intervention from medical personnel, both pharmacological therapy and non-pharmacological therapy, raises thoughts of suicide in the patients. The purpose of this study is to describe the impact of toxoplasmosis which is not handled up so as bring up variety of psychiatric problems specifically depression and suicide. This paper is the result of a literature review using a literature search method on the internet and textbook conduction by questions about the pathophysiology of the disease that occurs in the anatomy of the central-peripheral nervous system and neurotransmitters that cause depression and commit to suicide. The latest sources of literature in the last 15 years replacement of 27 sources. In conclusion, disorders of the neurotransmitter dopamine, serotonin and glutamate balance and changes in glial cell, amygdala and prefrontal cortex may cause changes in patients mood with chronic toxoplasmosis. Keywords : suicide, depression, inflammation, neurotransmitter, toxoplasmosis
Terapi Keperawatan terhadap Koping Keluarga Pasien Skizofrenia Irene Febriany Mamo Kitu; Meidiana Dwidiyanti; Diyan Yuli Wijayanti
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (364.477 KB) | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.253-256

Abstract

Permasalahan yang terjadi pada pasien skizofrenia tidak hanya melibatkan pasien itu sendiri tetapi juga melibatkan keluarga sebagai orang terdekat dari pasien tersebut. Keluarga mempunyai beban tersendiri saat merawat anggota keluarga yang mengalami gangguan jiwa. Terapi keperawatan diberikan kepala keluarga agar koping keluarga lebih efektif dalam menghadapi situasi yang ditimbulkan selama perawatan pasien skizofrenia. Literature ini bertujuan untuk mengetahui terapi keperawatan yang dapat digunakan pada keluarga agar koping keluarga lebih efektif. Metode yang digunakan dalam penulisan ini yaitu literature review dengan menggunakan artikel/ jurnal dari tahun 2003 – 2019 dan pencarian artikel melalui Science Direct, Google Scholar dan Pubmed. Tema artikel yang digunakan yaitu terapi keperawatan terkait dengan koping keluarga pasien skizofrenia. Hasil sintesa dari artikel-artikel yang telah ditelusuribahwa terapi keperawatan spesialis mampu mengatasi masalah koping pada keluarga pasien skizofrenia namun perlu adanya penelitian lebih lanjut tentang terapi keperawatan komplementer terhadap masalah koping keluarga pada pasien skizofrenia.  Kata kunci: terapi keperawatan, koping keluarga, skizofrenia  NURSING THERAPY TOWARD THE COPING OF FAMILLIES OF SCHIZOPHRENIC PATIENTS: A LITERATURE REVIEW ABSTRACTThe problems that occur in schizophrenic patients not only involve the patient himself but also involve the family as the closest person to the patient. Families have their own burdens when caring for family members who experience mental disorders. Nursing therapy is given by the head of the family so that family coping is more effective in dealing with situations caused during the treatment of schizophrenic patients. This literature aims to determine nursing therapy that can be used in families so that family coping is more effective. The method used in this writing is the literature review by using articles / journals from 2003 - 2019 and searching articles through Science Direct, Google Scholar and Pubmed. The theme of the article used was nursing therapy related to coping with the family of schizophrenic patients. The results of the synthesis of the articles that have been traced that specialist nursing therapy is able to overcome coping problems in the family of schizophrenic patients but need further research on complementary nursing therapy on family coping problems in schizophrenic patients  Keywords: nursing therapy, family coping, schizophrenic 
Pengaruh Therapy Supportif Konsep Diri terhadap Konsep Diri Anak Sekolah Dasar Aprida Manurung; Budi Anna Keliat; Ira Erwina
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (411.058 KB) | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.293-302

Abstract

Permasalahan kenakalan anak usia sekolah yang sering terjadi adalah bolos, melangar peraturan sekolah, merokok, tauran hingga bully. Hal ini disebabkan karena saat perkembangan konsep diri anak mengalami kerancuan identitas, hingga depersonalisasi. Untuk mencegah hal itu maka diperlukan suatu tindakan preventif, salah satunya dengan melakukan therapy supportif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh Therapy Supportif terhadap Konsep Diri dan perkembangan anak, dengan metode quasi eksperimental pre-post test with control group dan menggunakan kuesioner konsep diri. Sampel berjumlah 80, 40 Kelompok Intervensi dan 40 kontrol, mengunakan tehnik random sampling. Hasil penilitian  didapatkan ada pengaruh yang bermakna pada Therapy supporti terhadap perkembangan dan konsep diri, denga nilai rerata variabel perkembangan sebelum diberikan Therapy supportif pada kelompok intervensi 72,78 atau 77,45% dan nilai rerata setelah dilakukan therapy supportif  83 atau 88,32% dari nilai tersebut terjadi peningkatan perkembangan sebesar 10,22 (10,87%) yang artinya Therappy Supportif  memiliki pengaruh bermakna terhadap perkembangan anak, Sedangkan untuk nilai variabel konsep diri sebelum dilakukan terapi suportif pada kelompok intervensi 68,28 atau 72,63%, Setelah dilakukan Therapy Supportif  didapatkan nilai rerata 83,87 atau 89,22%, dari nilai tersebut dapat dianalisis bahwa terjadi peningkatan, sebesar 15,59 atau 22,84% yang artinya Therappy Supportif  memiliki pengaruh bermakna terhadap konsep diri anak Kata kunci: terapi supportif, konsep diri, anak sekolah dasar THE EFFECT OF THERAPY SUPPORTIVE SELF-CONCEPT AGAINSTCHILDREN'S CONCEPT OF BASIC SCHOOL ABSTRACTThe problem of delinquency in school-age children that often occurs is truancy, violating school rules, smoking, mixing, and bullying. This is because when the child's self-concept development experiences confusion in identity, to depersonalization. To prevent that, we need a preventive action, one of them is by doing supportive therapy. The purpose of this study was to determine the effect of Supportive Therapy on Self-Concept and child development, with a quasi-experimental method of pre-post test with control group and using a self-concept questionnaire. Samples amounted to 80, 40 intervention groups and 40 controls, using random sampling techniques. The results of the study, found that there is a significant relationship in supportive therapy to development and supportive therapy in self-concept, with the average value of the development variables before being given supportive therapy in the intervention group 72.78 or 77.45% and the mean value after supportive therapy 83 or 88.32% of the value there was an increase in development of 10.22 (10.87%) which means that Therappy Supportive has a significant influence on children's development, while for the value of self-concept variables before supportive therapy in the intervention group 68.28 or 72, 63%, after supportive therapy, the mean value is 83.87 or 89.22%. From this value, it can be analyzed that there is an increase of 15.59 or 22.84%, which means that therapeutic support has a significant influence on the child's self-concept Keywords: supportive therapy, self-concept, elementary school children
Dampak Internet Gaming Disorder terhadap Status Kognitif dan Perilaku Psikopatologis Marlaokta Marlaokta; Rika Mutiara
Jurnal Keperawatan Jiwa (JKJ): Persatuan Perawat Nasional Indonesia Vol 7, No 3 (2019): November 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Semarang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26714/jkj.7.3.2019.333-336

Abstract

Internet Gaming Disorder  atau IGD merupakan suatu fenomena yang muncul akibat dari ketidakmampuan mengontrol penggunaan internet dan video games dan sangat popular saat ini. Sejak tahun 2012, lebih dari 1 miliyar orang memainkan internet atau video games. Saat ini IGD sudah resmi dimasukkan sebagai gangguan dalam sistem diagnostik umum (DSM-5). Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis gambaran perilaku remaja dan gangguan status kognitif, seperti hambatan aktivitas, gangguan tidur, dan kestabilan emosi. Metode dilakukan dengan menggunakan review artikel dari tahun 2009-2019 yang menggunakan 2 kelompok percobaan, diantara kelompok kontrol dan kelompok pasien pengidap internet gaming disorder. Kedua kelompok tersebut dilakukan pemeriksaan status kognitif dan gambaran perilaku menggunakan kuosioner dan wawancara. Hasil berbagai penelitian yang dilakukan menunjukkan pengaruh yang kuat antara IGD dan gangguan status kognitif, emosi serta perilaku. Simpulan penelitian adalah terdapat pengaruh antara IGD dengan perilaku psikopatologis seperti interpersonal sensitivity, depresi, kecemasan, paranoid, dan gangguan tidur serta berdampak pada penurunan gangguan fungsi kognitif, terutama pada domain atensi. Kata kunci : internet gaming disorder, status kognitif, perilaku psikopatologi THE IMPACT OF INTERNET GAMING DISORDER TO COGNITIVE STATUS AND PSYCHOPATHOLOGICAL BEHAVIOR ABSTRACTInternet Gaming Disorder is a phenomenon that arises due to inability to control the use of internet and video games, and has become a topic very popular. Since 2012, more than 1 billion people have played interned or video games. Internet Gaming Disorder officialy included in the third section of the latest (fifth) edition of the Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders (DSM-5). This study aims to analyze adolescent’s behavior, cognitive status disorder, such as activity barriers, sleep disorder, and emotional stability. The method is analyzing the articles from 2009-2019 that used 2 experimental groups, between the control group and the IGD group. Both groups were examined cognitive status and behavioral description using questionnaires and interview. The result of various studies showed a strong correlation between IGD and cognitive status, emotional and behavior. The conclusion of the study, that there is a correlation between IGD with psychopathological behavior such as interpersonal sensitivity, depression, anxiety, paranoid, and sleep disturbance, experience disorder of cognitive impairment, especially in the attention domain. Keywords : internet gaming disorder, cognitive status, psychopathological behavior

Page 1 of 2 | Total Record : 15


Filter by Year

2019 2019


Filter By Issues
All Issue Vol 11, No 4 (2023): November 2023 Vol 11, No 3 (2023): Agustus 2023 Vol 11, No 2 (2023): Mei 2023 Vol 11, No 1 (2023): Februari 2023 Vol 10, No 4 (2022): November 2022 Vol 10, No 3 (2022): Agustus 2022 Vol 10, No 2 (2022): Mei 2022 Vol 10, No 1 (2022): Februari 2022 Vol 9, No 4 (2021): November 2021 Vol 9, No 3 (2021): Agustus 2021 Vol 9, No 2 (2021): Mei 2021 Vol 9, No 1 (2021): Februari 2021 Vol 8, No 4 (2020): November 2020 Vol 8, No 3 (2020): Agustus 2020 Vol 8, No 2 (2020): Mei 2020 Vol 8, No 1 (2020): Februari 2020 Vol 7, No 3 (2019): November 2019 Vol 7, No 2 (2019): Agustus 2019 Vol 7, No 1 (2019): Mei 2019 Vol 7, No 1 (2019): Mei 2019 Vol 6, No 2 (2018): November 2018 Vol 6, No 2 (2018): November 2018 Vol 6, No 1 (2018): Mei 2018 Vol 6, No 1 (2018): Mei 2018 Vol 5, No 2 (2017): November 2017 Vol 5, No 2 (2017): November 2017 Vol 5, No 1 (2017): Mei 2017 Vol 5, No 1 (2017): Mei 2017 Vol 4, No 2 (2016): November 2016 Vol 4, No 2 (2016): November 2016 Vol 4, No 1 (2016): Mei 2016 Vol 4, No 1 (2016): Mei 2016 Vol 3, No 2 (2015): November 2015 Vol 3, No 2 (2015): November 2015 Vol 3, No 1 (2015): Mei 2015 Vol 3, No 1 (2015): Mei 2015 Vol 2, No 2 (2014): November 2014 Vol 2, No 2 (2014): November 2014 Vol 2, No 1 (2014): Mei 2014 Vol 2, No 1 (2014): Mei 2014 Vol 2, No 2 (2014): Jurnal Keperawatan Jiwa Vol 1, No 2 (2013): November 2013 Vol 1, No 2 (2013): November 2013 Vol 1, No 1 (2013): Mei 2013 Vol 1, No 1 (2013): Mei 2013 Vol 1, No 2 (2013): Jurnal Keperawatan Jiwa Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Keperawatan Jiwa More Issue